Dean Duda: Hrvatski književni bajkomat (s potpisom)

12,00 €

Dean Duda (Pula, 7. listopada 1963). Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu studirao komparativnu književnost i filozofiju, gdje je 1992. magistrirao i 1997. doktorirao. Na Odsjeku za komparativnu književnost radi od 1990. Zanima se književnom teorijom, kulturalnim studijima, popularnom kulturom, kulturom putovanja, poviješću i teorijom pripovjednih žanrova. Objavio je knjige Priča i putovanje: hrvatski romantičarski putopis kao pripovjedni žanr (MH, Zagreb 1998) i Kulturalni studiji:ishodišta i problemi (AGM, Zagreb 2002); priredio antologiju Putopisi (Riječ, Vinkovci 1999) i teorijski zbornik Politika teorije. Zbornik rasprava iz kulturalnih studija (Disput, Zagreb, 2006). Jedan je od autora Malog leksikona hrvatske knjiľevnosti (Naprijed, Zagreb 1998) i Lektire na dlanu (Sysprint, Zagreb 2001-2002. Suradnik Leksikografskog zavoda, svojedobno urednik u Zarezu, suradnik je u Feralu.

Knjiga Deana Dude "Hrvatski književni bajkomat" obuhvaća četrdesetak tekstova posvećenih različitim temama domaće tranzicije koji su od 2002. godine objavljivani u hrvatskim tiskanim medijima, uglavnom u Feralu. Tekstovi su raspoređeni u četiri tematske cjeline.
U prvoj se nalaze članci posvećeni hrvatskoj književnoj tranziciji, odnosno promjenama u književnom polju koje nastaju u tzv. neokapitalističkim uvjetima. Obuhvaćaju analizu cjelokupnoga ciklusa književne proizvodnje – način financiranja nakladništva, promjena autorske pozicije, status književne kritike, reprezentaciju književnosti u medijima, konstruiranje čitatelja, kao i niz popratnih pojava vezanih uz promjenu književnog polja (festivali, nagrade, autorske naknade itd.). Posrijedi su teme konceptualno posve zapostavljene u diskursu suvremene književne kritike i znanja o književnosti.
Drugu cjelinu čine tekstovi posvećeni potrošačkim aspektima hrvatske tranzicije, osobito njezinu tretmanu u domaćim medijima. Obrađuju se fenomeni medijskih kompradora (prekupaca), festivalske kulture, tržišta nostalgije i umivenog društva kao jasni signali izlaska iz okvira 1990-ih odnosno promjene nacionalno osviještenog subjekta u priželjkivanoga globalnog potrošača.
U trećem se bloku nalaze recenzentsko-kritičarski članci posvećeni knjigama ili pop-kulturnim proizvodima (npr. M. Krleža, R. Barthes, J. Strummer itd.), iznova kao simptom koji pomaže dijagnozi tranzicijske kulture i njezina vrijednosnog modela.
Posljednja, četvrta cjelina obuhvaća tekstove na temu škole, školovanja, roditeljstva i reformi u školskom odnosno sveučilišnom sustavu – od roditeljske panike prilikom upisa u obrazovne institucije preko politike Ministarstva znanosti i obrazovanja (bolonjska reforma, državna matura, znanstveni projekti itd.) do blokade hrvatskih sveučilišta.
Knjigu upotpunjuje pogovor urednika izdanja Viktora Ivančića.

Premda objavljivani u razdoblju od nekoliko godina, tekstovi okupljeni na jednome mjestu snaže jedan drugi, dobivaju dodatna značenja i čine logičnu i čvrstu cjelinu. Bez obzira na tematsku raznorodnost – ili bolje: upravo zbog toga – i posebnu posvećenost učincima tranzicije u domeni kulture, shvaćene u tradicionalnom i širem smislu, rezultat je, pored ostaloga, najzaokruženija kritika medijske moći i medijske industrije koja je u nas dosad objavljena.

Autor: Dean Duda
Izdavač: Disput, Zagreb
Izdanje: prvo / first
Godina: 2010
Uvez: meki
Format: 16x20
Stranica: 240
Potpis: autor